Tuesday, August 25, 2009

[ac-i] Tari Pendet di Opini UTUSAN MALAYSIA

 

FORUM-UTUSAN MALAYSIA

Keliru penari Bali dalam iklan pelancongan/pariwisata Malaysia

SUDAH sekian lama saya ingin mengutarakan pendapat berkenaan dengan iklan pelancongan Malaysia di mata luar negara. Reaksi daripada pihak media Indonesia baru-baru ini mengejek Malaysia gara-gara menampilkan penari Bali dalam iklan pelancongan.


Kasus tarian kepala singa/Reog dan lagu Rasa Sayange sudah selesai. Sekarang panas semula isu tarian Bali, 'tari pendet' pula muncul. Akan panaslah tempat duduk duta besar serta konsulat jeneral kita di sana, begitu juga Borhan Abu Samah, wakil Utusan Malaysia di Jakarta.


Melihat akan iklan tersebut, memang saya sendiri terkejut dan ada juga rasa malu, terhina dan sebagainya seolah-olah Malaysia tidak ada budaya, miskin kesenian.


Saya sebagai rakyat Malaysia secara peribadi juga berasa seolah-olah pihak-pihak yang terlibat dengan promosi Pelancongan Malaysia tidak sensitif akan hal ini,dan biasanya mereka adalah rumpun non-Melayu. Padahal,banyak lagi budaya tempatan yang boleh dikatakan 'serumpun' dapat diangkat menjadi daya penarik.


Hal-hal yang berkaitan Bali itu tentu jauh sekali untuk mewakili Malaysia, malah di Indonesia sekalipun, Bali seolah-olah berdiri sendiri. Jangan lagi digunakan alasan serumpun - selidiki dahulu.


Saya memohon Kementerian Pelancongan memantau penampilan-penampilan imej Malaysia dalam promosi-promosi budaya kita yang diproduksi swasta. Jika diikutkan emosi saya, saya cadangkan jangan lagi tampilkan apa-apa juga yang 'berbau' Indonesia,kita tak perlu lagi mengangkat-angkat Indonesia.


Barangkali hal ini dianggap kecil oleh sesetengah golongan, tetapi tidak bagi kami sebagai pengamat budaya.

Minden,pengamat budaya- Pulau Pinang- Malaysia">



Dapatkan alamat Email baru Anda!
Dapatkan nama yang selalu Anda inginkan sebelum diambil orang lain!

__._,_.___
blog: http://artculture-indonesia.blogspot.com

-----------------------
Art & Culture Indonesia (ACI) peduli pada pengembangan seni budaya Nusantara warisan nenek moyang kita. Warna-warni dan keragaman seni budaya Indonesia adalah anugerah terindah yang kita miliki. Upaya menyeragamkan dan memonopoli kiprah seni budaya Indonesia dalam satu pemahaman harus kita tentang mati-matian hingga titik darah penghabisan.
Recent Activity
Visit Your Group
Give Back

Yahoo! for Good

Get inspired

by a good cause.

Y! Toolbar

Get it Free!

easy 1-click access

to your groups.

Yahoo! Groups

Start a group

in 3 easy steps.

Connect with others.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment