Keliru penari Bali dalam iklan pelancongan/pariwisata Malaysia
SUDAH sekian lama saya ingin mengutarakan pendapat berkenaan dengan iklan pelancongan Malaysia di mata luar negara. Reaksi daripada pihak media Indonesia baru-baru ini mengejek Malaysia gara-gara menampilkan penari Bali dalam iklan pelancongan.
Kasus tarian kepala singa/Reog dan lagu Rasa Sayange sudah selesai. Sekarang panas semula isu tarian Bali, 'tari pendet' pula muncul. Akan panaslah tempat duduk duta besar serta konsulat jeneral kita di sana, begitu juga Borhan Abu Samah, wakil Utusan Malaysia di Jakarta.
Melihat akan iklan tersebut, memang saya sendiri terkejut dan ada juga rasa malu, terhina dan sebagainya seolah-olah Malaysia tidak ada budaya, miskin kesenian.
Saya sebagai rakyat Malaysia secara peribadi juga berasa seolah-olah pihak-pihak yang terlibat dengan promosi Pelancongan Malaysia tidak sensitif akan hal ini,dan biasanya mereka adalah rumpun non-Melayu. Padahal,banyak lagi budaya tempatan yang boleh dikatakan 'serumpun' dapat diangkat menjadi daya penarik.
Hal-hal yang berkaitan Bali itu tentu jauh sekali untuk mewakili Malaysia, malah di Indonesia sekalipun, Bali seolah-olah berdiri sendiri. Jangan lagi digunakan alasan serumpun - selidiki dahulu.
Saya memohon Kementerian Pelancongan memantau penampilan-penampilan imej Malaysia dalam promosi-promosi budaya kita yang diproduksi swasta. Jika diikutkan emosi saya, saya cadangkan jangan lagi tampilkan apa-apa juga yang 'berbau' Indonesia,kita tak perlu lagi mengangkat-angkat Indonesia.
Barangkali hal ini dianggap kecil oleh sesetengah golongan, tetapi tidak bagi kami sebagai pengamat budaya.
Minden,pengamat budaya- Pulau Pinang- Malaysia">
No comments:
Post a Comment