Sunday, September 26, 2010

[ac-i] Dera dan Siksa

 

FORUM-UTUSAN MALAYSIA

ARKIB : 25/09/2010

KAJI SIKAP MAJIKAN SUKA DERA DAN SEKSA

DARIPADA laporan media, saya perhatikan pola penderaan dan penyeksaan yang dilakukan oleh majikan banyak melibatkan pembantu rumah berasal dari Indonesia.


Majikan mereka pula terdiri daripada orang bukan Melayu dan bukan Islam.

Ironiknya, agak jarang media melaporkan majikan mendera dan menyeksa pembantu rumah dari Filipina yang majoritinya beragama Kristian.


Saya syorkan satu kajian mendalam dilakukan bagi mengenal pasti ,kepada  tingkah laku majikan yang berbeza agama dan bangsa dalam mengambil pembantu rumah berlainan agama.


Jika terbukti ada asasnya pembantu rumah berwajah Melayu tidak serasi dengan majikan berketurunan Cina dan India yang berlainan agama, maka satu garis panduan perlu dilaksanakan bagi mengurangkan kes dera dan seksa oleh majikan berlainan bangsa dan agama.


Saya berpendapat, lebih elok jika pembantu rumah beragama Islam 'dikeluargakan' bersama majikan Islam dan pembantu rumah bukan beragama Islam digajikan dengan keluarga bukan Islam. Dengan cara ini, sensitiviti agama, bangsa dan budaya antara majikan dan pekerja dapat dibendung.


TENGKU MAN,Pandan Indah,Kuala Lumpur,Malaysia


__._,_.___
Recent Activity:
blog: http://artculture-indonesia.blogspot.com

-----------------------
Art & Culture Indonesia (ACI) peduli pada pengembangan seni budaya Nusantara warisan nenek moyang kita. Warna-warni dan keragaman seni budaya Indonesia adalah anugerah terindah yang kita miliki. Upaya menyeragamkan dan memonopoli kiprah seni budaya Indonesia dalam satu pemahaman harus kita tentang mati-matian hingga titik darah penghabisan.
MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.


Get great advice about dogs and cats. Visit the Dog & Cat Answers Center.


Hobbies & Activities Zone: Find others who share your passions! Explore new interests.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment