Saturday, April 17, 2010

[ac-i] Kaum yang menumpang,tetapi cerewet dan tidak tahu diri

 

FORUM
UTUSAN MALAYSIA
ARKIB : 17/04/2010

BACALAH ISU-ISU MEDIA MASSA CINA

ORANG Melayu sepatutnya membaca dan memahami pandangan dan maksud sebenar penulis-penulis seperti yang disiarkan di dalam ruangan 'Isu-Isu Media massa Cina,' Utusan Malaysia setiap minggu. Tulisan-tulisan mereka baik di dalam surat khabar Nanyang Siang Pau, Sin Chew Daily dan China Press yang telah diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu banyak berkisar mengenai kegagalan dan ketidakadilan pemerintah dalam bidang pendidikan, ekonomi, politik, sosial dan agama.


Isu-isu hangat dibincangkan termasuk mengenai bahasa Melayu, sistem sekolah satu aliran, SRJKC, 1Malaysia (sama rata sama rasa), rasuah, perilaku pegawai kerajaan, DEB, UMNO dan UiTM.


Mereka sentiasa melahirkan rasa tidak puas hati, memperlekeh, mengherdik dan membuat kata-kata sinis serta cerewet mengenai kewibawaan kerajaan dan kedudukan orang Melayu. Kecenderungan ini tentu amat berbahaya kepada perpaduan kaum dan masa depan negara. Kenyataan yang berbau rasis dan sindiran kerap digunakan.Di Indonesia disebut SARA. Di Malaysia kaum Cinalah yang suka mengobarkan sentimen SARA.


ZAMRI MAHMUD

Wangsa Melawati, Kuala Lumpur



Mencari semua teman di Yahoo! Messenger?
Undang teman dari Hotmail, Gmail ke Yahoo! Messenger dengan mudah sekarang!

__._,_.___
Recent Activity:
blog: http://artculture-indonesia.blogspot.com

-----------------------
Art & Culture Indonesia (ACI) peduli pada pengembangan seni budaya Nusantara warisan nenek moyang kita. Warna-warni dan keragaman seni budaya Indonesia adalah anugerah terindah yang kita miliki. Upaya menyeragamkan dan memonopoli kiprah seni budaya Indonesia dalam satu pemahaman harus kita tentang mati-matian hingga titik darah penghabisan.
.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment