Monday, November 16, 2009

[ac-i] Trs: Reportase Acara Baca Puisi Musibah Gempa PADANG

 



--- Pada Sen, 16/11/09, Pendekar Sendang-Drajat <pendekarbudiman1565@yahoo.co.id> menulis:


Reportase Acara Baca Puisi Musibah Gem
pa Padang







Acara Baca Puisi Musibah Gempa Padang


oleh
kerisakti


Pengenalan









KUALA LUMPUR: eSastera.com terus mengorak langkah dalam meredahi dunia penyairan di dunia nyata dengan menjadi hos acara Baca Puisi Musibah Gempa Padang yang berlangsung selama dua hari di Dewan Besar Imam Al-Ghazali, Masjid Abdul Rahman Auf (MARBA), Puchong Selangor.


Ianya merupakan sebahagian daripada program Majlis Pelancaran Buku Antologi Penyair Nusantara Musibah Gempa Padang yang dianjurkan MARBA pada 7hb sehingga 8hb November 2009 yang lalu. Buku antologi yang  diselenggarakan oleh Dato' Dr. Ahmad Khamal Abdullah @ Kemala selaku Pengerusi MARBA ini adalah bertujuan untuk mengutip dana dari hasil penjualannya bagi disalurkan kepada mangsa-mangsa kejadian gempa bumi di Padang Pariaman, Indonesia baru-baru ini.


Majlis pelancaran tersebut telah dirasmikan oleh Menteri Wilayah Persekutuan, YB. Senator Dato' Raja Nong Chik Bin Raja Zainal Abidin yang turut membacakan salah satu puisi yang terkandung dalam buku tersebut.  Acara pada petang hari Sabtu itu juga dimeriahkan lagi dengan persembahan puisi oleh Sasterawan Negara Tan Sri A. Samad Said dan penyair dari Indonesia, Abdul Rahim Qahhar ( Medan ) dan Viddy AD Daery ( Jakarta ).
  

Berikutnya, MARBA telah memberikan kepercayaan kepada eSastera...com mengelolakan Acara Baca Puisi yang diaturkan pada sebelah malamnya. Penyair-penyair yang mendeklamasikan puisi Musibah Gempa Padang dalam acara ini ialah Dato' Dr. Ahmad Kamal Abdullah, Prof. Dr. Ir. Wan Abu Bakar Wan Abas,  Raja Rajeswari Seetha Raman, Dr. Victor Pogadev, Anbakri, Dahrie, Hasimah Hj Haron, Airmas_sz, Teratakerapung,  Hj Mohd Faizul Mohd Razali, Abd Rahim Qahhar dan Viddy AD Daery. Selain daripada itu, Prof.. Madya Arbak Othman juga hadir membicarakan ulasan sepintas lalu beliau tentang "Musibah Gempa Padang".

Sajak-sajak yang disampaikan amat menarik.  Semuanya mengulas dan menilai secara langsung musibah di Padang.  Misalnya, Dr. Irwan telah mendeklamasikan puisi hebatnya "Gegar Gempa, Duga Derita, Luka Laknat".  Antara lain, katanya:

Aku berdiri di Padang lapang luas terbentang menggapai bintang,
terlupa diri rumput di kaki akarnya berlari mencengkam bumi,
tiba-tiba tanpa disangka rumput tercabut pecah ke umbut,
bumi bergerak hingga ke kerak, runtuh teratak, semua terserak,
kami tenggelam di malam kelam, seram dan kusam.




Lihat foto ini
airmas_sz sedang berlagu puisi
(lagu diasaskan kepada puisi "Gegar Gempa, Duga Derita, Luka Laknat" tulisan Dr. Irwan)


 
Acara yang dikendalikan oleh Kerisakti ini berakhir kira-kira jam 11.00 malam tetapi disambung pula dalam sessi kedua pada pagi hari berikutnya. Sekali lagi penyair-penyair seperti Prof. Dr. Ir. Wan Abu Bakar, Anbakri, Airmas_sz, Hasimah Hj Haron, Hj Mohd Faizul, Abdul Rahim Qahhar dan Viddy AD Daery telah naik ke pentas menyampaikan persembahan puisi mereka seterusnya. Walaupun begitu, penyertaan penyair- penyair lain seperti Ode, NFaizal, Kablam_22, Dr. Ahmad Razali dan Datin Hjh Pon Mariam Raja Shamsusah telah menambahkan lagi keceriaan acara ini. Malah penampilan berani Puan Nor Diana Mohd Shahid dan Puan Norhayati Daud dari kalangan penonton melalui persembahan puisi mereka pagi itu memberikan mesej yang amat bermakna sekali buat pihak penganjur dan pengelola acara ini.

Di akhir program ini, Dato' Dr. Ahmad Kamal Abdullah tidak melepaskan peluang untuk mendeklamiskan satu lagi puisi beliau dan seterusnya menyampaikan ucapan penutupannya. Di dalam ucapan beliau tersebut, antara lain telah menyatakan penghargaan beliau kepada eSastera.com yang bukan saja telah menjadi penganjur bersama majlis tersebut, tetapi turut membantu dalam urusan penerbitan buku antologi yang dimaksudkan. Perancangan selama satu bulan sebelum itu telah membuahkan hasil yang boleh dibanggakan semua.
 

Melihat dari kejayaan ini, eSastera.com kini tidak lagi berada ditahap bertatih dalam mengharungi cabaran  dalam dunia kesusasteraan di luar alam siber. Jesteru, pihak-pihak yang berkenaan terutama dikalangan ahlinya sendiri wajar mengambil langkah-langkah sesuai untuk terus menggerakkan eSastera...com agar terus berkembang menjadi satu wadah yang dapat memertabatkan bidang sastera, seni dan budaya tanah air.





Setelah penutupan, para peserta ambil gambar bersama

0 ulasan:



Nama baru untuk Anda!
Dapatkan nama yang selalu Anda inginkan di domain baru @ymail dan @rocketmail.
Cepat sebelum diambil orang lain!


Buat sendiri desain eksklusif Messenger Pingbox Anda sekarang!
Membuat tempat chat pribadi di blog Anda sekarang sangatlah mudah

__._,_.___
blog: http://artculture-indonesia.blogspot.com

-----------------------
Art & Culture Indonesia (ACI) peduli pada pengembangan seni budaya Nusantara warisan nenek moyang kita. Warna-warni dan keragaman seni budaya Indonesia adalah anugerah terindah yang kita miliki. Upaya menyeragamkan dan memonopoli kiprah seni budaya Indonesia dalam satu pemahaman harus kita tentang mati-matian hingga titik darah penghabisan.
.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment