Thursday, July 8, 2010

[ac-i] Raja Thailand berdarah Melayu?

 

Wednesday, March 17, 2010

RAJA THAI RAMA III BERDARAH MELAYU?

J
ika Perdana Menteri pertama Malaysia Yang Amat Mulia Tun Abdul Rahman Putra al Haj berdarah Siam melalui ibunya Che Manjalara dari keluarga bangsawan Siam, begitu jugalah sebaliknya Raja Rama III raja Thai dari Dinasti Chakri.Namun baginda bukan Islam tetapi penganut Buddha yang taat. Apa yang pasti ibunya datang dari keluarga bangsawan Islam dari Selatan Thai atau mungkin juga sebelah Kelantan atau Patanni. Wallahua alam.

Raja Rama III atau nama asalnya Putera Jessadabonindra merupakan putera kepada Raja Buddha Loetla Nabhalai dengan seorang gadis Melayu bernama Chao Chom Manda Riam atau nama asalnya Maryam. Dilahirkan pada 31 Mac 1787 dan mangkat pada 2 April 1851. Baginda merupakan pemerintah Thai dari Dinasti Chakri yang ke 3.




Setelah ditabalkan sebagai Raja Thai baginda menggunakan nama PHRA BAT SOMDET PHRA PORAMINTHAMAHA  JESSADABONINDRA PHRA NANGKLAO CHAO YU HUA. Manakala ibunya pula Maryam menggunakan gelaran KROM SOMDET PHRA SRI SULALAI.

Semasa pemerintahan baginda juga kerajaan Kedah melakukan pemberontakan pada 1837 iaitu semasa perkabungan kemangkatan Maryam. Baginda telah menghantar Panglima Tat Bunag untuk mendamaikan Kedah. Untuk makluman Tat Bunag datang dari keluarga bangsawan Bunag iaitu keturunan Islam Parsi bermazhab Syiah yang telah murtad dan memeluk agama Buddha.Moyang Keluarga Bunag ialah Syeikh Ahmad dan Muhammad Said dari Safavid, Parsi.




__._,_.___
Recent Activity:
blog: http://artculture-indonesia.blogspot.com

-----------------------
Art & Culture Indonesia (ACI) peduli pada pengembangan seni budaya Nusantara warisan nenek moyang kita. Warna-warni dan keragaman seni budaya Indonesia adalah anugerah terindah yang kita miliki. Upaya menyeragamkan dan memonopoli kiprah seni budaya Indonesia dalam satu pemahaman harus kita tentang mati-matian hingga titik darah penghabisan.
MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.


Get great advice about dogs and cats. Visit the Dog & Cat Answers Center.


Hobbies & Activities Zone: Find others who share your passions! Explore new interests.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment