Wednesday, October 21, 2009

[ac-i] Soal meniru atawa mengklaim

 

DALAM NEGERI-UTUSAN MALAYSIA

Budaya: Tidak wujud soal tiru-meniru

KUALA LUMPUR 20 Okt. - Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan hari ini menegaskan tidak wujud soal tiru-meniru atau pengambilan hak pembudayaan tradisi antara masyarakat Malaysia di Negeri Sembilan dan rakyat Indonesia di Sumatera Barat.

Menterinya, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, masyarakat Indonesia di Sumatera Barat yang telah berhijrah ke Negeri Sembilan beratus-ratus tahun lamanya, bebas untuk mengamalkan adat istiadat mereka.


''Piagam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) juga telah menggariskan bahawa satu-satu kaum yang berhijrah antara satu sempadan dengan sempadan negara yang lain, mereka berhak membawa budaya dan cara hidup secara tradisi sama ada menerusi bahasa, muzik atau pembudayaan lain.


''Oleh itu, soal budaya tidak seharusnya dipermainkan menerusi media sehingga Malaysia dilihat sebagai sebuah negara yang hanya bersifat mempertahankan hala tuju pembudayaan sendiri," katanya.


Beliau berkata demikian pada sidang akhbar sempena kunjungan muhibah 19 wartawan Bukittinggi, Sumatera Barat di kementeriannya di sini hari ini.


Rais berkata, dalam pertemuan itu, kumpulan wartawan Indonesia tersebut juga menyifatkan, pihak-pihak tertentu yang mengkritik isu tarian Pendet sebagai keterlaluan.

''Mereka juga mengatakan golongan tersebut hanya diwakili oleh kumpulan yang kecil dan tidak mewakili rakyat Indonesia secara keseluruhannya," katanya.


Dalam pada itu, beliau berkata, kementeriannya akan merapatkan lagi usaha seni budaya antara antara kedua-dua buah negara melalui dua program yang akan diadakan di Malaysia dan Indonesia.


''Kita menyambut baik usul untuk mengatur beberapa program termasuklah program seni penulisan tentang adat istiadat, adat Pepatih dan adat Temenggung.

''Selain itu, kita akan menentukan sama ada beberapa artis tradisional dapat bertukar-tukar persembahan antara kedua-dua negara dari semasa ke semasa," katanya.

Add to Google  


Yahoo! Mail Kini Lebih Cepat dan Lebih Bersih. Rasakan bedanya sekarang!

__._,_.___
blog: http://artculture-indonesia.blogspot.com

-----------------------
Art & Culture Indonesia (ACI) peduli pada pengembangan seni budaya Nusantara warisan nenek moyang kita. Warna-warni dan keragaman seni budaya Indonesia adalah anugerah terindah yang kita miliki. Upaya menyeragamkan dan memonopoli kiprah seni budaya Indonesia dalam satu pemahaman harus kita tentang mati-matian hingga titik darah penghabisan.
Recent Activity
Visit Your Group
Give Back

Yahoo! for Good

Get inspired

by a good cause.

Y! Toolbar

Get it Free!

easy 1-click access

to your groups.

Yahoo! Groups

Start a group

in 3 easy steps.

Connect with others.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment