Sunday, June 13, 2010

Re: 08 - Re: [ac-i] Re: Malaysia Lifestyle??? : tetap Trully Indonesia

 

Yang penting di sini, pak, indonesia , kapan ditubuh? Sama jugak Malaysia. Tiada siapa yang bisa mengaku bahawa sesuatu adat atau budaya itu kepunyaan suatu negara. Itu hak bangsa, bukan negara. Saya bukan tersinggung, saya juga sebahagian daripada ketua adat dan saya merasa amat marah kerana orang lain yang tiada kaitan bisa mengaku bahawa adat bangsa kami adalah kepunyaan mereka dan kaum kerabat dan keluarga kami di luar Indonesia tiada hak untuk mengguna pakai adat yang sudah menjadi nadi bangsa kami. Kami juga punya maruah terhadap bangsa kami dan kami tidak akan membiarkan orang lain mengklaim bahawa adat dan budaya kami adalah kepunyaan negara mereka. Itu adat kami untuk bangsa kami.
Akan tetapi kalau orang mahu mempamir atau memaparkan budaya kami ke penglihatan dunia, jutaan terima kasih karena itu akan menunjukkan kepada dunia bahawa adat dan budaya kami masih hidup dan bernadi. Kalau orang lain tidak mahu budaya itu dipertontonkan, itu bererti buday itu akan kelamaan hilang, pupus dan mati...
Pak, kalau bapak dalam posisi saya, dan orang lain melarang supaya budaya itu dipertontonkan, adakah kamu akan marah atau suka?  Itulah yang terjadi pada diskusi ini. Popularitas murahan dengan tujuan untuk menghilangkan budaya orang lain. Birakanlah siapa yang mau pertontonkan budaya itu. Janji jangan sahaja budaya itu langsung hilang, seperti banyak adat, bahasa dan budaya yang sudah hilang kerana keangkuhan manusia yang mahu ikut-ikutan budaya  dan bahasa barat.
Terima kasih kerana memberi peluang untuk mempertahankan adat, budaya dan bangsa.



From: bambang purwanto <mazpoor2002@yahoo.com>
To: artculture-indonesia@yahoogroups.com
Sent: Sunday, June 13, 2010 9:25:45
Subject: Re: 08 - Re: [ac-i] Re: Malaysia Lifestyle??? : tetap Trully Indonesia

Note: Forwarded message is attached.

artculture-indonesia@yahoogroups.com is a contact of Ahmadun YosiHerfanda
Approve sender | Boxbe

__._,_.___
Recent Activity:
blog: http://artculture-indonesia.blogspot.com

-----------------------
Art & Culture Indonesia (ACI) peduli pada pengembangan seni budaya Nusantara warisan nenek moyang kita. Warna-warni dan keragaman seni budaya Indonesia adalah anugerah terindah yang kita miliki. Upaya menyeragamkan dan memonopoli kiprah seni budaya Indonesia dalam satu pemahaman harus kita tentang mati-matian hingga titik darah penghabisan.
MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.


Get great advice about dogs and cats. Visit the Dog & Cat Answers Center.


Get real-time World Cup coverage on the Yahoo! Toolbar. Download now to win a signed team jersey!

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment