Thursday, June 18, 2009

[ac-i] malam menjuntai



Hudan Hidayat
at 3:27am June 19

malam menjuntai, seolah ranting diam dalam hutan. tak bergerak di dahannya.

di sini aku pun diam. tapi kulihat dengan mata batinku: seseorang sedang menggali makam. digalinya makam itu dengan tangannya sendiri.

lalu kulihat lelaki itu berjalan. seakan tubuhnya bersatu dengan malam - hening dan remang. lubang makam itu dibawanya ke punggungnya.

wah lelaki itu, kataku, aneh sekali: mengusung sebuah makam. seakan ia mengusung mayatnya sendiri. lihat ia berjalan seolah manusia mati - roh nya telah pergi sehingga cahaya matanya tak ada.... Read More

hantukah dia? bukan hantu. dia benar benar lelaki. berumur setengah baya. berbaju putih dan celana putih. kakinya tanpa alas kaki.

aku keluar dari kamarku. seakan terbang, melayang di antara batang batang kamboja di halaman. tubuhku terus melayang melewati satpam di pintuk masuk kompleks rumahku.

aku melayang sedikit lagi. lalu berhenti. ketika lelaki berbaju putih dan celana putih itu kulihat membalik. melangkah pelan pelan, lalu meletakkan makam itu kembali ke tempatnya semula.
Hudan Hidayat
Hudan Hidayat at 3:30am June 19
lalu lelaki itu tanpa menoleh, masuk ke dalam makam itu. masih kulihat kedua tangannya menutupi makam itu dengan tanah tanah bekas galiannya. masih kulihat tanah tanah itu berjatuhan sekan hujan hitam, berjatuhan terus tanpa patahan.

sampai makam itu membentuk gundukan, seakan perut seorang ibu hamil. sejak saat itulah tak pernah kulihat tubuh dan bayangan lelaki itu lagi.

sedih ya lelaki itu hehe.

hudan hidayat

__._,_.___
blog: http://artculture-indonesia.blogspot.com

-----------------------
Art & Culture Indonesia (ACI) peduli pada pengembangan seni budaya Nusantara warisan nenek moyang kita. Warna-warni dan keragaman seni budaya Indonesia adalah anugerah terindah yang kita miliki. Upaya menyeragamkan dan memonopoli kiprah seni budaya Indonesia dalam satu pemahaman harus kita tentang mati-matian hingga titik darah penghabisan.
Recent Activity
Visit Your Group
Need traffic?

Drive customers

With search ads

on Yahoo!

Y! Messenger

Want a quick chat?

Chat over IM with

group members.

Find helpful tips

for Moderators

on the Yahoo!

Groups team blog.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment