Monday, July 6, 2009

[ac-i] Pameran Komik - The Trails of the Midnight.Bunny - Ariela Kristantina - KKF - 12 Juli 2009



 

UNDANGAN | INVITATION

 

 

 

(Scroll down for English)

 

PAMERAN KOMIK

The Trails of the Midnight.Bunny – Ariela Kristantina

 

Pembukaan

Minggu, 12 Juli 2009, Jam 19:30 WIB

Di Ruang Pamer KKF

 

Pameran

Berlangsung dari 12 Juli 2009 – 5 Agustus 2009

Buka setiap hari, jam 11:00 – 21:00

(kecuali Selasa, KKF libur)

 

COMIC EXHIBITION

The Trails of the Midnight.Bunny – Ariela Kristantina

 

Opening

Sunday, 12 July 2009, at 7:30 pm.

At KKF Galery

 

Exhibition

12 July 20095 August 2009

Open everyday, at 11 am9 pm

(except on Tuesday, KKF breaks off)

 

 

Ini bukan Pameran Manga! Ini Pameran Komik!

 

Seperti halnya realis adalah salah satu genre dalam seni lukis, manga juga merupakan salah satu aliran dalam komik. Beriringan dengan itu, dan karena tidak ada yang menyebutkan 'pameran realis'; maka ini adalah pameran komik, bukan pameran manga. Pameran ini bukannya memamerkan banyak komik; tetapi keseluruhan isi pameran ini adalah sebuah komik.

 

Komikusnya adalah Ariela Kristantina; yang lebih dikenal dengan nama pena Rie, dalam ranah komik Indonesia. Rie, dan beberapa orang temannya yang tergabung dalam kelompok 7 Blue Artland, mempunyai sebuah majalah komik 4 bulanan bernama Splash. Majalah yang dengan mudahnya bisa Anda temukan di toko buku (seperti Gramedia) ini mereka terbitkan dan distribusikan secara mandiri. Kesukaan akan komik, dan pilihan gaya manga, ditekuni Rie semenjak SMA.

 

Dengan latar belakang pendidikan Informasi Teknologi, Rie tetap membuat komik. Baginya, komik dan ilustrasi lepas adalah kepuasan pribadinya. Awal saya mengenalnya, Rie mempunyai cara pandang yang menarik terhadap dunia seni. Menurutnya, ia tak akan menjadi bagian dari dunia itu karena apa yang dikerjakannya adalah 'menggambar egois'. Menurut saya, apa yang dilakukannya sama dengan yang apa dilakukan seniman lain pada umumnya; berkarya apapun yang mengekspresikan dirinya dengan gaya/cara/media yang disukainya. 

 

Pameran kali ini, the.trails.of.the.midnight.bunny, adalah pameran tunggalnya yang pertama. Seluruh ruangan akan diisi dengan 'gambar-gambar egois'nya yang adalah satu kesatuan. Pengunjung harus mengikuti alur yang sudah dibangun untuk memahami ceritanya. Jangan salah sangka dulu, Rie tidak memaksa pengunjung untuk mengikuti semua yang diinginkannya.

 

Cerita yang dibuatnya memiliki beberapa pilihan akhiran. Seperti pertama kali Alice in Wonderland diterbitkan atau serial Choose Your Own Adventure, pengunjung diberikan kesempatan memilih kelanjutan cerita yang dibangun Rie. Seperti halnya kehidupan; manusia tidak diberikan pilihan untuk hidup atau tidak, namun bebas memilih jalan yang ingin ditempuhnya.

 

Tema yang diangkat Rie dalam komiknya adalah perihal jejak-jejak dalam kehidupan. Kalau ia menjuduli pernyataannya Manusia//Jejak, itu karena pesan dibalik semua komik bertokoh boneka kelinci ini ditujukan bagi publik penikmat karyanya manusia; dan ia pun berkisah berdasarkan pengetahuan, dan pengalaman hidupnya.

 

Bagaimana seorang seniman bisa menuntun pengunjung mengelilingi sebuah ruang pamer untuk melihat karyanya? Dan, sejauh mana cara ini akan berhasil? Mari nantikan the.trails.of.the.midnight.bunny!

 

Tabik,

Grace Samboh, penulis seni rupa, tinggal di Yogyakarta.

Bisa dihubungi di: gracesamboh@yahoo.com

 

 

This is not Manga Exhibition! This is a Comic Exhibition!

 

As we all know that realism is a genre in paintings; that is exactly how manga is in comic a style. Since no one would say 'realism exhibition', therefore we're supposed to categorize this as a comic exhibition instead of manga exhibition. We are not exhibiting several or few comics here. The whole exhibition consists of one comic.

 

The comic-artist is Ariela Kristantina; which in Indonesian comic scene uses Rie as a pen name. Rie, and few girl friends of hers in a group called 7 Blue Artland, publishes 4-monthly comic magazine named Splash. This anthological magazine could easily be found in your local bookstores (such as Gramedia). They publish and distribute Splash independently. Fondness on comics and manga as Rie's chosen style, started back in her high school period.

 

Taking Information Technology as her undergraduate study didn't stop Rie from producing comics. To her, comics and other illustrations are her passion, her indulgence. Back when we first met, Rie have this interesting perspective on the art scene. According to her, she'd never be a part of that world since all of her works are 'egoist drawings'. As for me, what she did is not exactly the same as what most artists do; producing works that expresses themselves with their favorable style/media/ways.

 

The.trails.of.the.midnight.bunny is Rie's first solo exhibition. The entire space will be filled with her 'egoist drawings' that is actually a story under one title. The audience should follow the constructed route in order to read (and understand) the story. Don't get me wrong; Rie won't force her audience to follow everything she made.

 

The story Rie made has several endings. Just like the first published Alice in Wonderland or the series of Choose Your Own Adventure, Rie gave the audience choices to continue the story. It is also just the way life is; humans had no choice in being born nor dying, yet free to choose their ways of living life.

 

Rie's chosen theme in this comic concentrates in the traces in (and of) life. As you can see, she titled her statement Humans//Traces. It's because this comic with bunny-doll character has messages that is intended for the public who are able to enjoy her works which is of course humans; and the story is based on her knowledge and experience of living her life.

 

How an artist could lead her audience's way in an exhibition space to see her works? How will it succeed? Let's see the.trails.of.the.midnight.bunny!

 

Cheers,

Grace Samboh, visual art writer, resides in Yogyakarta.

Reach her at: gracesamboh@yahoo.com

 

 
 
 
 
 
Kedai Kebun Forum (KKF)
Jl. Tirtodipuran No. 3 Yogyakarta 55143 Indonesia
Telp./fax. +62 (0) 274 376114
E-mail: kkforum@indosat.net.id
Website: http://www.kedaikebun.com
Office and Gallery hours, 11.00 am - 07.00 pm
Restaurant hours, 11.00 am - 11.00 pm
We are closed on Tuesday
 
KKF is an art space in Yogyakarta manage independently by artists and consisting of a gallery, performance space, 'HALTE' a text learning media in art critics, bookstore and restaurant.
KKF is a small community established since 1996 with the purpose of providing an arena of learning and studying, in the context of developing sensibilities to all phenomena of social transformation through art.
All activities of KKF are supported by its extraordinary restaurant.
 
 

__._,_.___
blog: http://artculture-indonesia.blogspot.com

-----------------------
Art & Culture Indonesia (ACI) peduli pada pengembangan seni budaya Nusantara warisan nenek moyang kita. Warna-warni dan keragaman seni budaya Indonesia adalah anugerah terindah yang kita miliki. Upaya menyeragamkan dan memonopoli kiprah seni budaya Indonesia dalam satu pemahaman harus kita tentang mati-matian hingga titik darah penghabisan.
Recent Activity
Visit Your Group
Give Back

Yahoo! for Good

Get inspired

by a good cause.

Y! Toolbar

Get it Free!

easy 1-click access

to your groups.

Yahoo! Groups

Start a group

in 3 easy steps.

Connect with others.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment